Social arv og habitus
Hej..
Nogen der har nogle gode teorier om sammenhængen mellem social arv og begrebet habitus? Hvad er deres sammenhæng??
Nogen der har nogle gode teorier om sammenhængen mellem social arv og begrebet habitus? Hvad er deres sammenhæng??
Hvis du kombinerer en søgning på "social arv" her på sitet med en læsning af opslaget om habitus i dette sites ordbog burde du kunne få en indikation af, hvad relationen mellem de to fænomener er.
Habitus hænger godt sammen med social arv. Har du mindre gode ting i bagagen stammer det sandsynligvis fra foældrene, familien.. osv. Det ka jo så kritiseres af bl.a. Ziehe og Giddens
*ligeledes stammer de gode ting i bagagen fra din oplevelser osv (kan igen ses ud fra barndommen)
Habitus er et begreb, der allerede findes hos Weber; det betyder generelt indlejret vane. Hos Bourdieu er habitusbegrebet knyttet til feltteorien og aktørernes kropsligt indlejrede praksis i det. Holbergs barselsstuen er forøvrigt en fin illustration af habitus og doxa, hvor kvinderne kropsliggør og udtrykker den sociale position, som deres mand (!) står i.
Social arv er generelt udtryk for overførsel af status, kapitalformer og dispositioner mellem generationer. I fortiden var status og situs ofte nedarvet: Børn af håndværkere blev sat i lære, børn af bønder blev sendt ud som tyende. Dermed kunne også habitusen nedarves.
Social arv i moderne sociologisk teori - som Esping Andersens studier - sigter på at belyse generationsmobilitet. Meget af diskussionen handler om den negative arv, hvor børnenes biografier formes af forældrenes vilkår. Men man kunne i nprincippet lige så godt fokusere på, hvordan ubegavede børn af indflydelsesrige forældre bliver løftet op af statusstysystemet - som for eksempel tidl. præsident Bushs børn. Eksemplet er forøvrigt Jens Tonboes.
Social arv er generelt udtryk for overførsel af status, kapitalformer og dispositioner mellem generationer. I fortiden var status og situs ofte nedarvet: Børn af håndværkere blev sat i lære, børn af bønder blev sendt ud som tyende. Dermed kunne også habitusen nedarves.
Social arv i moderne sociologisk teori - som Esping Andersens studier - sigter på at belyse generationsmobilitet. Meget af diskussionen handler om den negative arv, hvor børnenes biografier formes af forældrenes vilkår. Men man kunne i nprincippet lige så godt fokusere på, hvordan ubegavede børn af indflydelsesrige forældre bliver løftet op af statusstysystemet - som for eksempel tidl. præsident Bushs børn. Eksemplet er forøvrigt Jens Tonboes.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension