Opdragelse..
Jeg er lige ved at skrive omdragelse og dannelse.
I den forbindelse skal jeg kome med et bud på hvad opdragelse er (og jeg er da godt klar over, at dte begreb er ret diffuse).
I min beskrivelse har jeg tænkt mig, at differentiere opdragelsen ud i en nødvendigheden (for overlevelsen af arten) og for det "at udvikle alle naturlige anlæg i mennesket".
Lyder det ikke meget fornuftigt?
I den forbindelse skal jeg kome med et bud på hvad opdragelse er (og jeg er da godt klar over, at dte begreb er ret diffuse).
I min beskrivelse har jeg tænkt mig, at differentiere opdragelsen ud i en nødvendigheden (for overlevelsen af arten) og for det "at udvikle alle naturlige anlæg i mennesket".
Lyder det ikke meget fornuftigt?
Et klassisk spørgsmål, som ikke desto mindre er centralt: Hvad mener du med "naturlige anlæg"?
Når du nu opererer med "naturlige anlæg" - hvordan kan du så skelne dem fra dem, der er nødvendige for artens overlevelse? Det jeg egentlig spørger om er: Hvad gør din teoretiske skelnen os i stand til at se, der var skjult før?
Mvh. Anton
Når du nu opererer med "naturlige anlæg" - hvordan kan du så skelne dem fra dem, der er nødvendige for artens overlevelse? Det jeg egentlig spørger om er: Hvad gør din teoretiske skelnen os i stand til at se, der var skjult før?
Mvh. Anton
Nu er det Hermann Giesecke der taler om nødvendigheden i opdragelse; fordi ellers ville vi ikke overleve. Kant taler om menneskes fuldkommenhed, i den forbindelse mener Kant vel (har ikke fundet nærmere beskrivelse af det), for selv Kant er ikke afklaret med dette begreb. Men jeg mener Kant taler om at det først handler om at mennesket skal udvikle sine anlæg for det gode (som ikke har noget med moralitet at gøre), men osse forbedre sig selv, kultivere sig selv, og hvis det er ondt, så frembringe moralitet hos sig selv (Kant - Om pædagogik).
jeg forstår ikke lige hvad ud mener med "Hvad gør din teoretiske skelnen os i stand til at se, der var skjult før?"
Tommy
jeg forstår ikke lige hvad ud mener med "Hvad gør din teoretiske skelnen os i stand til at se, der var skjult før?"
Tommy
En skelnen er frugtbar hvis den adskiller elementer, der opfører sig forskelligt. Altså når man i en analyse af prostitution skelner mellem gade-, narko-, luksus- og bordel-prostitution, så er det en frugtbar skelnen, fordi de forskellige former opfører sig meget forskelligt, og man indfanger og forklarer mere af markedsvilkårene, selvforholdene, livsstil, antal kunder etc. ved at opretholde den skelnen.
Hvad gør en skelnen mellem reproduktion og "naturlig" udvikling os i stand til at se?
I øvrigt: Artens overlevelse? Det kommer da vel an på de samfundsmæssige vilkår. Jeg har aldrig lært at pløje jorden eller at fange et dådyr. Jeg er derfor fuldstændig afhængig af arbejdsdelingen. Er jeg fejl-socialiseret? :-)
Mener du artens overlevelse eller det bestående samfunds reproduktion?
mvh. Anton
Hvad gør en skelnen mellem reproduktion og "naturlig" udvikling os i stand til at se?
I øvrigt: Artens overlevelse? Det kommer da vel an på de samfundsmæssige vilkår. Jeg har aldrig lært at pløje jorden eller at fange et dådyr. Jeg er derfor fuldstændig afhængig af arbejdsdelingen. Er jeg fejl-socialiseret? :-)
Mener du artens overlevelse eller det bestående samfunds reproduktion?
mvh. Anton
Jeg syntes osse helt klart der er tale om to forskellige adfærdsmønstre.
Artens overlevelse handler om at et barn ikke kan overleve uden de voksnes omsorg og hjælp. Det at udvikle de naturlige anlæg i mennesket; her mener kant de kim (svarende til et frø`s egenskab) som vi nu engang har fået på naturens vejne, som skal udvikles - hvis det var et frø, så kræves kun en passende såning og udplatning. Der ligger ifølge Kant mange Kim i mennesket, hvor det handler om at udfolde mennesket af disse kim, og sørge for at mennesket når sin bestemmelses. Skelnen går her på adfærd der er nødvendig over for et andet menneske og det at udvikle mennesket ud fra et idealitsik grundlag (hvis man kan sige det sådan). Nødvendigheden kunne selvfølgelig osse være et underbegreb til Kants teori, men tænker bare at kat har en anden "ide" med opdragelsesbegrebet, og samtidig kan man vvell heller ikke kalde det nødvendigt.
Giver det mere mening nu eller er jeg helt ude og svømme?
Artens overlevelse handler om at et barn ikke kan overleve uden de voksnes omsorg og hjælp. Det at udvikle de naturlige anlæg i mennesket; her mener kant de kim (svarende til et frø`s egenskab) som vi nu engang har fået på naturens vejne, som skal udvikles - hvis det var et frø, så kræves kun en passende såning og udplatning. Der ligger ifølge Kant mange Kim i mennesket, hvor det handler om at udfolde mennesket af disse kim, og sørge for at mennesket når sin bestemmelses. Skelnen går her på adfærd der er nødvendig over for et andet menneske og det at udvikle mennesket ud fra et idealitsik grundlag (hvis man kan sige det sådan). Nødvendigheden kunne selvfølgelig osse være et underbegreb til Kants teori, men tænker bare at kat har en anden "ide" med opdragelsesbegrebet, og samtidig kan man vvell heller ikke kalde det nødvendigt.
Giver det mere mening nu eller er jeg helt ude og svømme?
Ps. Lige en tilføjelse til nødvendigheden for opdragelse - det gælder i øvrigt osse både biologisk og kulturelt (fordi et barn har brug for støtte og opmuntring ligeså vejledning og kontrol).
ps.
Man kan vel nærmest kalde Kants opdragelsesteori for pædagogik...fordi han kalder det en kunst. Nødvendigheden er derimod så nærmere en mekanisk proces, som ikke nødvendigvis er velovervejet.
Man kan vel nærmest kalde Kants opdragelsesteori for pædagogik...fordi han kalder det en kunst. Nødvendigheden er derimod så nærmere en mekanisk proces, som ikke nødvendigvis er velovervejet.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension