Forbindelsen mellem rettigheder og pligter?
Hej
Jeg er i gang med noget moralfilosofi/erkendelse. Jeg har et lille problem med at se forbindelsen mellem rettigheder og pligter, hvis der i såfald findes et sammenhæng? Jeg tænker fx på, at hvis man giver et barn rettigheden til at være autonom i et fællesskab, kan pligter i forbindelses her til retfærdiggøres? (kan man tale om et sammenhæng?)
Hilsen
Tommy
Jeg er i gang med noget moralfilosofi/erkendelse. Jeg har et lille problem med at se forbindelsen mellem rettigheder og pligter, hvis der i såfald findes et sammenhæng? Jeg tænker fx på, at hvis man giver et barn rettigheden til at være autonom i et fællesskab, kan pligter i forbindelses her til retfærdiggøres? (kan man tale om et sammenhæng?)
Hilsen
Tommy
Hej,
Som udgangspunkt kan man sige at, hvis man har en rettighed har andre en pligt til ikke at forhindre rettigheden i at blive krævet. Men nogle taler om forskellige slags rettigheder og dertilhørende pligter. Du kan evt. se Peter Jones: Rights, som gennemgår forskellige filosofiske tilgange til rettigheder.
Kan du uddybe problematikken i dit eksempel?
Mvh.
Morten
Som udgangspunkt kan man sige at, hvis man har en rettighed har andre en pligt til ikke at forhindre rettigheden i at blive krævet. Men nogle taler om forskellige slags rettigheder og dertilhørende pligter. Du kan evt. se Peter Jones: Rights, som gennemgår forskellige filosofiske tilgange til rettigheder.
Kan du uddybe problematikken i dit eksempel?
Mvh.
Morten
Hvis man anerkender at børn har rettigheder i deres frirum, ved at anerkender deres mulighed for autonomi. Så kan man jo næsten sige at børnene er fuldstændige frie (som en fugl). men fordi børnene nødvendigvis må indgå i et fælleskab, så må der osse være pligter, hvis det skal fungere. I følge Honneth er pligter frivilligt motiveret, men som jeg ser det, er det kun hvis pligter opstår i forbindelse med fælles værdier. Hvis man agerer ud fra en pædagogiske mælsætning, som påføres børnene som værdier i fællesskabet, så kan man vel ikke tale om frivillig motivation. Men honnet påpeger osse, at hvis mennesket er fulstændigt frit, så ville pligterne mangle. Det sammenligner Honneth øvrigt med vor samtid; depression. Men hvad enten pligter er frivillige eller ikke, så kan man sige de er nødvendige. Man man kan vel kun tale om et sammenhæng mellem rettigheder og pligter, hvis det altså sker på frivilligt basis?
Hov det gik lidt stærkt (læs denne i stedet).
Hvis man anerkender at børn har rettigheder i deres frirum, ved at anerkender deres mulighed for autonomi. Så kan man jo næsten sige at børnene er fuldstændige frie (som en fugl). men fordi børnene nødvendigvis må indgå i et fælleskab, så må der osse være pligter, hvis det skal fungere. I følge Honneth er pligter frivilligt motiveret, men som jeg ser det, er det kun hvis pligter opstår i forbindelse med fælles værdier. Hvis man i stedet agerer ud fra en pædagogiske mælsætning, som derved påfører børnene "værdier" i fællesskabet, så kan man vel ikke tale om frivillig motivation. Men Honneth påpeger osse, at hvis mennesket er fulstændigt frit, så ville pligterne mangle. Det sammenligner Honneth øvrigt med vor samtid; depression. Men hvad enten pligter er frivillige eller ikke, så kan man sige de er nødvendige. Man man kan vel kun tale om et sammenhæng mellem rettigheder og pligter, hvis det sker ud fra en frivillig motivation.
Hvis man anerkender at børn har rettigheder i deres frirum, ved at anerkender deres mulighed for autonomi. Så kan man jo næsten sige at børnene er fuldstændige frie (som en fugl). men fordi børnene nødvendigvis må indgå i et fælleskab, så må der osse være pligter, hvis det skal fungere. I følge Honneth er pligter frivilligt motiveret, men som jeg ser det, er det kun hvis pligter opstår i forbindelse med fælles værdier. Hvis man i stedet agerer ud fra en pædagogiske mælsætning, som derved påfører børnene "værdier" i fællesskabet, så kan man vel ikke tale om frivillig motivation. Men Honneth påpeger osse, at hvis mennesket er fulstændigt frit, så ville pligterne mangle. Det sammenligner Honneth øvrigt med vor samtid; depression. Men hvad enten pligter er frivillige eller ikke, så kan man sige de er nødvendige. Man man kan vel kun tale om et sammenhæng mellem rettigheder og pligter, hvis det sker ud fra en frivillig motivation.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension