Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

elevplanernes betydning for uligheden i uddannelsessystemet

Skrevet d. 16.09.2007 af Lene Østergaard
Jeg skal skrive en opgave om skolen som medium for social arv, og min problemformulering ser ud som følgende:

Hvordan er vilkårene for den intergenerationelle uddannelsesmobilitet i det senmoderne videnssamfund?
Og hvordan påvirker indførelsen af elevplaner og nationale tests idealet om at skabe lighed gennem uddannelse.

Til første spørgsmål forestiller jeg mig at beskrive det senmoderne samfund vha. Giddens, og den intergenerationelle udd.mobilitet vha Bourdieu, og inddrage SFI`s forskning på området.

Til andet spørgsmål har jeg brug for hjælp!
Kan man med fordel sætte tre syn på social arv op imod hinanden og diskutere indførelsen af elevplaner og tests i lyset haraf? Her tænker jeg på
1) et individorienteret problemsyn
2) et indiviorienteret ressourcesyn
3)kontekstuelt risikosyn
Hvis dette kan lade sig gøre, har i så nogle bud på hvem der kan repræsentere hver fløj?

eller er der nogen der har bedre forslag til hvordan man kan diskutere dette emne?

Glæder mig meget til at høre nogle kloge kommentare:-)
De bedste hilsener Lene

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay