elevplanernes betydning for uligheden i uddannelsessystemet
Jeg skal skrive en opgave om skolen som medium for social arv, og min problemformulering ser ud som følgende:
Hvordan er vilkårene for den intergenerationelle uddannelsesmobilitet i det senmoderne videnssamfund?
Og hvordan påvirker indførelsen af elevplaner og nationale tests idealet om at skabe lighed gennem uddannelse.
Til første spørgsmål forestiller jeg mig at beskrive det senmoderne samfund vha. Giddens, og den intergenerationelle udd.mobilitet vha Bourdieu, og inddrage SFI`s forskning på området.
Til andet spørgsmål har jeg brug for hjælp!
Kan man med fordel sætte tre syn på social arv op imod hinanden og diskutere indførelsen af elevplaner og tests i lyset haraf? Her tænker jeg på
1) et individorienteret problemsyn
2) et indiviorienteret ressourcesyn
3)kontekstuelt risikosyn
Hvis dette kan lade sig gøre, har i så nogle bud på hvem der kan repræsentere hver fløj?
eller er der nogen der har bedre forslag til hvordan man kan diskutere dette emne?
Glæder mig meget til at høre nogle kloge kommentare:-)
De bedste hilsener Lene
Hvordan er vilkårene for den intergenerationelle uddannelsesmobilitet i det senmoderne videnssamfund?
Og hvordan påvirker indførelsen af elevplaner og nationale tests idealet om at skabe lighed gennem uddannelse.
Til første spørgsmål forestiller jeg mig at beskrive det senmoderne samfund vha. Giddens, og den intergenerationelle udd.mobilitet vha Bourdieu, og inddrage SFI`s forskning på området.
Til andet spørgsmål har jeg brug for hjælp!
Kan man med fordel sætte tre syn på social arv op imod hinanden og diskutere indførelsen af elevplaner og tests i lyset haraf? Her tænker jeg på
1) et individorienteret problemsyn
2) et indiviorienteret ressourcesyn
3)kontekstuelt risikosyn
Hvis dette kan lade sig gøre, har i så nogle bud på hvem der kan repræsentere hver fløj?
eller er der nogen der har bedre forslag til hvordan man kan diskutere dette emne?
Glæder mig meget til at høre nogle kloge kommentare:-)
De bedste hilsener Lene
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension