Bourdieus kritik til Kants moral
Jeg har brug for hjælp. I sidste afsnit i bogen "Af praktiske grude" Sætter Bourdieu Kants universelle gyldighed til kritik. Har jeg forstået det korrekt når jeg siger at Bourdieu beskriver den logiske kritiks strategi som en forholden med en kritisk sans der gør at selv om man anerkender reglen officielt, så er det ikke ensbetydende med at man følger den, (det fromme hykleri) hvilket opfattes som universielt legalt, hvormed jeg læser at han sætter Kants universelle gyldighed som et ideal men langt fra virkeligheden.
mvh Lone
mvh Lone
Jeg tror Bourdieus ærinde er at vise, at et menneske altid er socialt indlejret i en bestemt position - med alt hvad der i hans teori deraf følger. Det bliver samtidig til en kritik af universalistiske forestillinger (som Kants) om, at mennesker besidder en rationalitet, som gør, at de gennem universaliseringsmaksimer (er det ikke det, Kant kalder det) vil nå frem til "det gode" eller "det rigtige". Her er Bourdieus pointe velsagtens blot, at en sådan rationalitet ikke er et universelt træk, men en socialt betinget størrelse, som varierer med positionen i det sociale rum. Giver det mening?
Lars
Lars
Hej Lars, ja det giver god mening.
Kan man med lidt kreativitet drage den konklusion at hvis man tager Kants begreb "agtelse" som han vist definerer: forestillingen om en værdi, som modvirker min egenkærlighed. Så ser Kant denne "forestilling" som universel hvor Bourdieu vil sige at den er social kulturel afhængig (habitus & felt).?
Jeg forsøger gennem en diskussion at nå frem til en difinition af anerkendelse hvor jeg kan holde Bourdieu op mod Honneth.
Honneths definition tager udgangspunkt i Kant og jeg kan ikke finde nogen steder hvor Bourdieu definerer anerkendelse, så alle bud til at jeg kan forstå teorien bedre er velkomne.
mvh Lone
Kan man med lidt kreativitet drage den konklusion at hvis man tager Kants begreb "agtelse" som han vist definerer: forestillingen om en værdi, som modvirker min egenkærlighed. Så ser Kant denne "forestilling" som universel hvor Bourdieu vil sige at den er social kulturel afhængig (habitus & felt).?
Jeg forsøger gennem en diskussion at nå frem til en difinition af anerkendelse hvor jeg kan holde Bourdieu op mod Honneth.
Honneths definition tager udgangspunkt i Kant og jeg kan ikke finde nogen steder hvor Bourdieu definerer anerkendelse, så alle bud til at jeg kan forstå teorien bedre er velkomne.
mvh Lone
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension