Axel Honneths anerkendelsesteori
Hvordan kan man bruge Axel Honneths anerkendelsesteori i forhold til sygepleje? Jeg tænker her særligt i forhold til et sundhedssystem, der ligger op til øget fokus på effektivisering, kvalitetssikring og standardisering. Sundhedssystemet som det ser ud i dag muligør ikke en individuel pleje, hvor den enkeltes behov tilgodeses og dette vil i fremtiden koste dyrt både på det menneskelige plan samt samfundsøkonomisk. Men hvordan vilAxelHonneth se på denne problematik?
Honneth forstår kort sagt anerkendelse på tre niveauer (sfærer): en emotionel anerkendelse, en præstationsmæssig anerkendelse og en rettighedsmæssig anerkendelse. Det du lægger op til er velsagtens, at når/hvis sundhedssystemet er som du beskriver, så er det en krænkelse af den pågældende patients "behov for anerkendelse" og det giver for mig at se fin mening. Honneths pointe er jo netop, at man er nødt til at opnå anerkendelse på de tre niveauer for at man kan have det han kalder "et positivt selvforhold". Så hvis patienterne i sundhedsvæsenet oplever det, du beskriver, så vil du kunne rette en kritik mod det vha. Honneth - idet sundhedsvæsenets nuværende indretning (i din optik) er af en karakter, som systematisk umuliggør, at patienterne kan opretholde et positivt selvforhold.
mvh
Lars
mvh
Lars
Hej Lars.
Det glæder mig at du kan se mening idet jeg ser som problematisk i sundhedsvæsenet og at Honneths teori er brugbar i denne sammenhæng. Dit svar bekræfter konklusionen på mit afleverede bachelor-projekt.
Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg skal til mundtlig eksamen og forsvare projektet på torsdag og det er da rart at vide at man ikke er alene om sine betraktninger.
Vh Kristine
Det glæder mig at du kan se mening idet jeg ser som problematisk i sundhedsvæsenet og at Honneths teori er brugbar i denne sammenhæng. Dit svar bekræfter konklusionen på mit afleverede bachelor-projekt.
Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg skal til mundtlig eksamen og forsvare projektet på torsdag og det er da rart at vide at man ikke er alene om sine betraktninger.
Vh Kristine
Hej
Lige et spørgsmål mere omkring Honneths teori. Hvad indebærer begrebet "moralsk selvrespekt"?
Lige et spørgsmål mere omkring Honneths teori. Hvad indebærer begrebet "moralsk selvrespekt"?
Hej
Honneth knytter begrebet selvrespekt eller selvagtelse til sin anden sfære for anerkendelse - den retlige sfære. Ideen er, at individet ved at blive respekteret som moralsk tilregneligt udvikler en følelse af, at være `en del af flokken` i det samfundsmæssige fællesskab (sat lidt hårdt op kan man hævde at Honneths tre niveauer for anerkendelse, som Lars ovenfor har opridset, udvikler (1) en basal evne til at indgå i anerkendelsesrelationer, (2) følelsen af at være respekteret på lige fod med alle andre mennesker og (3) følelsen af at skille sig ud fra mængden ved at blive anerkendt for sine unikke evner.)
Det er altså værd at bemærke, at Honneths `retlige sfære` ikke blot handler om jura og paragraffer, men tværtimod i høj grad har en immatriel karakter: `Den retlige anerkendelse` opbygger individets selvrespekt og er en nødvendighed for, at individet kan udvikle en velfungerende identitet.
Vh Mathis
Honneth knytter begrebet selvrespekt eller selvagtelse til sin anden sfære for anerkendelse - den retlige sfære. Ideen er, at individet ved at blive respekteret som moralsk tilregneligt udvikler en følelse af, at være `en del af flokken` i det samfundsmæssige fællesskab (sat lidt hårdt op kan man hævde at Honneths tre niveauer for anerkendelse, som Lars ovenfor har opridset, udvikler (1) en basal evne til at indgå i anerkendelsesrelationer, (2) følelsen af at være respekteret på lige fod med alle andre mennesker og (3) følelsen af at skille sig ud fra mængden ved at blive anerkendt for sine unikke evner.)
Det er altså værd at bemærke, at Honneths `retlige sfære` ikke blot handler om jura og paragraffer, men tværtimod i høj grad har en immatriel karakter: `Den retlige anerkendelse` opbygger individets selvrespekt og er en nødvendighed for, at individet kan udvikle en velfungerende identitet.
Vh Mathis
Hej Mathis
Tusind tak for dit svar. Det glæder mig, at jeg kan se at jeg har forstået Honneths teori rigtigt. Altid rart at blive bekræftet i sine antagelser.
Vh Kristine
Tusind tak for dit svar. Det glæder mig, at jeg kan se at jeg har forstået Honneths teori rigtigt. Altid rart at blive bekræftet i sine antagelser.
Vh Kristine
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension