Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.
annonce

Arbejdsmetode til denne problemformulering

Skrevet d. 07.10.2011 af Persieand

Hej alle.

Jeg er ved at skrive BA på socialrådgiverstudiet og skiver om uddannelse til unge med særlige behov. Foreløbig har jeg denne problemformulering:

Hvilke udfordringer kan lovens krav om tværgående koordinering, og samarbejde på tværs af forvaltninger skabe for de involverede aktører? Hvordan kan man skabe en fælles arbejdsstrategi, der forener de professionelles forskellige forståelser af målgruppen,
så den unge sikres en sammenhængende indsats, der tager udgangspunkt i denne individuelle behov.

Mit problem er, at mine vejledere har lidt forskellige holdninger til, hvorvidt min problemformulering ligger op til en induktiv , deduktiv eller abduktiv tilgang. Jeg har selv utrolig svært ved, at forstå begreberne og i sidste ende hvordan man adskiller disse, da min oplevelse er at der sker en vekselvirkning.

Håber meget på jeres hjælp

Mvh.
Pernlle
Skrevet d. 07.10.2011 af Evahansen
Hej Pernille

Når man arbejder deduktivt, begynder man teoretisk med at formulere en forventning (gerne en hypotese), som udspringer af den eksisterende viden inden for feltet . Dvs sige du afprøver din teori i det felt du vil undersøge.

En induktiv tilgang, der fokuserer på dannelse af teori ved at tage udgangspunkt i empiriske data og forsøge at konkludere fra det specifikke til noget generelt. Man går således i dette tilfælde fra empiri til dannelse af teori. Dvs at du undersøger feltet og derefter finder teori .
Den sidste kender jeg ikke.
Sådan som jeg ser det, er det to forskellige tilgang.
Pøj pøj Nille ( Hilsen Eva fra skolen )

Andre læser også

annonce
Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay