3.G`s opgave om det udefinerede begreb Social Arv!
Hej venner!
Jeg er netop gået igang med min 3.g`s opgave omkring social arv. Min problemformulering ser således ud.
1. Redegør for begrebet social arv.
2.Lav tematiske filmanalyser af Per Flys film Bænken og Arven ud fra forskellige sociologiske teorier om social arv.
3.Diskuter og vurder hvilke fordele og ulemper det medfører at undersøge begrebet social arv udfra fiktionsværker og hvilke fordele og ulemper det medfører at analysere social arv på baggrund af statistisk materiale.
Med hensyn til redegørelsen har jeg jo måtte fiske lidt i de forskellige ting, da begrebet er bredt og rimelig uklart. For at give læseren en god forståelse for begrebet har jeg bl.a. delt det op i 3 grupper: Chanceulighed, risikofaktorer i barndommen og socialreduktionistisk forklaring på børns problemer (Gustav Jonssons`). Desuden har jeg inddraget en del fra Bourdieu. Hvad ville I gøre ekstra ud af i sådan en redegørelse? (Jeg tænker både teoretikere og begreber).
På forhånd tak!
Samuelsen
Jeg er netop gået igang med min 3.g`s opgave omkring social arv. Min problemformulering ser således ud.
1. Redegør for begrebet social arv.
2.Lav tematiske filmanalyser af Per Flys film Bænken og Arven ud fra forskellige sociologiske teorier om social arv.
3.Diskuter og vurder hvilke fordele og ulemper det medfører at undersøge begrebet social arv udfra fiktionsværker og hvilke fordele og ulemper det medfører at analysere social arv på baggrund af statistisk materiale.
Med hensyn til redegørelsen har jeg jo måtte fiske lidt i de forskellige ting, da begrebet er bredt og rimelig uklart. For at give læseren en god forståelse for begrebet har jeg bl.a. delt det op i 3 grupper: Chanceulighed, risikofaktorer i barndommen og socialreduktionistisk forklaring på børns problemer (Gustav Jonssons`). Desuden har jeg inddraget en del fra Bourdieu. Hvad ville I gøre ekstra ud af i sådan en redegørelse? (Jeg tænker både teoretikere og begreber).
På forhånd tak!
Samuelsen
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension