tilstrækkelige grunds princip
Hej
Vil høre om der er nogle på en pædagogisk måde kan forklare dette princip? (eller kan henvise til et sted)
Hilsen
Tommy
Vil høre om der er nogle på en pædagogisk måde kan forklare dette princip? (eller kan henvise til et sted)
Hilsen
Tommy
Hej Tommy,
I logikken skelner man gerne mellem [i]tilstrækkelige[/i] og [i]nødvendige[/i] betingelse (eller grunde):
- En tilstrækkelig betingelse, er en, der alene resulterer i, at noget sker (hvis A, så B).
- En nødvendig betingelse, er en, der kræves, men som ikke i sig selv er nok, for at noget sker (hvis A [i]og C[/i], så B).
Lad mig eksemplificere:
- Det er en tilstrækkelig betingelse for at afvise påstanden "alle svaner er hvide", at man ser bare én enkelt sort svane.
- Det er en nødvendig - men IKKE tilstrækkelig - betingelse for at lave barn, at der er en kvinde i den fødedygtige alder. Ikke tilstrækkeligt, for der skal også en mand til.
Håber det giver mening (de dårlige eksempler til trods...)!
Mvh. Nils
I logikken skelner man gerne mellem [i]tilstrækkelige[/i] og [i]nødvendige[/i] betingelse (eller grunde):
- En tilstrækkelig betingelse, er en, der alene resulterer i, at noget sker (hvis A, så B).
- En nødvendig betingelse, er en, der kræves, men som ikke i sig selv er nok, for at noget sker (hvis A [i]og C[/i], så B).
Lad mig eksemplificere:
- Det er en tilstrækkelig betingelse for at afvise påstanden "alle svaner er hvide", at man ser bare én enkelt sort svane.
- Det er en nødvendig - men IKKE tilstrækkelig - betingelse for at lave barn, at der er en kvinde i den fødedygtige alder. Ikke tilstrækkeligt, for der skal også en mand til.
Håber det giver mening (de dårlige eksempler til trods...)!
Mvh. Nils
Tak for svaret, men har nok brug for endnu mere vejledning.
Det er fordi jeg har gang i arthur schopenhauer.
Jeg havde en eller anden opfattelse, at årsag-vikning kun eksisterer uden for tid og rum. Men for at supplere årsag-viknings begrebet, så har man opfundet det tilstrækkelige grunds princip, som netop kan forklare hvad der sker mellem årsag og virkning, altså handlinger som efterfølger hinanden. Derfor tager det tilstrækkelige grunds princip netop tiden, rummet og kausaliteten i brug...som jeg har forstået det, men måske er jeg bare helt galt på den. Schopenhauer taler i den forbindelse om, at motivet følger handlingen osv..
Det er ihvertfald stadig ret svævende-
Hilsen
Tommy
Det er fordi jeg har gang i arthur schopenhauer.
Jeg havde en eller anden opfattelse, at årsag-vikning kun eksisterer uden for tid og rum. Men for at supplere årsag-viknings begrebet, så har man opfundet det tilstrækkelige grunds princip, som netop kan forklare hvad der sker mellem årsag og virkning, altså handlinger som efterfølger hinanden. Derfor tager det tilstrækkelige grunds princip netop tiden, rummet og kausaliteten i brug...som jeg har forstået det, men måske er jeg bare helt galt på den. Schopenhauer taler i den forbindelse om, at motivet følger handlingen osv..
Det er ihvertfald stadig ret svævende-
Hilsen
Tommy
Jeg vil lige citere Schopenhauer:
"Al nødvendighed er som allerede nævnt følgens forhold til grunden og absolut intet andet. Den tilstrækkelige grunds princip er enhver fremtrædelses almene form, og mennesket må i sine handlinger være underkastet dette princip på sammen måde som enhver anden fremtrædelse"
Men er det ikke bare det, at hvis vi skal finde årsagen til virkningen, må vi nødvendigvis kende til følgende række af grunde, som motiverne har ført til?
Hmmmmm
"Al nødvendighed er som allerede nævnt følgens forhold til grunden og absolut intet andet. Den tilstrækkelige grunds princip er enhver fremtrædelses almene form, og mennesket må i sine handlinger være underkastet dette princip på sammen måde som enhver anden fremtrædelse"
Men er det ikke bare det, at hvis vi skal finde årsagen til virkningen, må vi nødvendigvis kende til følgende række af grunde, som motiverne har ført til?
Hmmmmm
Hej.
Uden at være helt sikker skulle jeg mene at Den tilstrækkelige grunds princip, betyder at alle objekter i verden er underlagt netop dette princip.
Den tilstrækkelige grunds princip er tid/rum o kausalitet (årsag virkning). Det vil sige at samtlige fremtrædelser er underlagt disse. Princippet skal forstås i forlængelse af Schopenhauers objekt-subjekt opfattelse. Subjektet opdeler verden i objekter via den tilstrækkelige grunds princip men er selvt afhængigt af at have en verden og derfor også afhængigt af objekterne. Uden objekter ingen verden.
Jeppe
Uden at være helt sikker skulle jeg mene at Den tilstrækkelige grunds princip, betyder at alle objekter i verden er underlagt netop dette princip.
Den tilstrækkelige grunds princip er tid/rum o kausalitet (årsag virkning). Det vil sige at samtlige fremtrædelser er underlagt disse. Princippet skal forstås i forlængelse af Schopenhauers objekt-subjekt opfattelse. Subjektet opdeler verden i objekter via den tilstrækkelige grunds princip men er selvt afhængigt af at have en verden og derfor også afhængigt af objekterne. Uden objekter ingen verden.
Jeppe
Er citatet ikke fra Die Welt als Wille und Vorstellung? Mon ikke den tilstrækkelig grund henviser til viljeshandlingen, som kernen i erkendelsen af tingen-i-sig selv? Dette er et gæt ud fra oversigtlitteraturen.
Hej
Jo det er "Die Welt als Wille und Vorstellung". Det lyder egnetlgit meget fornuftigt jeppemadsen , men kan du så forklare hvordan det tilstrækkelig grund princip er skyld i vores determinisme? Er det for fordi vi ikke kan forestilles uden for den verden, som vi allerede er en del af?
Jo det er "Die Welt als Wille und Vorstellung". Det lyder egnetlgit meget fornuftigt jeppemadsen , men kan du så forklare hvordan det tilstrækkelig grund princip er skyld i vores determinisme? Er det for fordi vi ikke kan forestilles uden for den verden, som vi allerede er en del af?
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension