Ny på uni!1
Hej alle i kloge hoveder!
Jeg er lige starten på uni i Aalborg for en måned siden. Vi er i gang med et projekt, der handler om at få lavet en god problemformulering (P1), som nogle måske selv har været igennem. I min gruppe vil vi undersøge, om den sociale arv stadig er gældende i det moderne samfund, med henblik på den øgede ansøgning til universiteterne? Men problemet er, at vi ikke kan finde tabeller, hvor ansøgernes sociale baggrund er anført som fx i ”En generation blev voksen”. Vi har nemlig brug for at vide fra hvilke "grupper"/sociale lag ansøgerne kommer fra. Er der nogen som har en ide om hvor man kan finde disse?
MVH maria
Jeg er lige starten på uni i Aalborg for en måned siden. Vi er i gang med et projekt, der handler om at få lavet en god problemformulering (P1), som nogle måske selv har været igennem. I min gruppe vil vi undersøge, om den sociale arv stadig er gældende i det moderne samfund, med henblik på den øgede ansøgning til universiteterne? Men problemet er, at vi ikke kan finde tabeller, hvor ansøgernes sociale baggrund er anført som fx i ”En generation blev voksen”. Vi har nemlig brug for at vide fra hvilke "grupper"/sociale lag ansøgerne kommer fra. Er der nogen som har en ide om hvor man kan finde disse?
MVH maria
Hej Maria
For optagelsen 2007 findes ingen statistik over ansøgernes baggrund. Det eneste KOT (den koordinerede tilmelding) laver opgørelser over, er ansøgernes alder, køn og adgangsgrundlag. Se følgende link: http://www.kot.dk/
mvh Johanne
For optagelsen 2007 findes ingen statistik over ansøgernes baggrund. Det eneste KOT (den koordinerede tilmelding) laver opgørelser over, er ansøgernes alder, køn og adgangsgrundlag. Se følgende link: http://www.kot.dk/
mvh Johanne
Hej
Jeg ved ikke hvilke muligheder du har for at behandle statistiske data. Men det kan være du kan bruge Levekårsundersøgelsen: http://databank.soc.ku.dk/dataoversigt/levekaar/. Så skulle der også være slået et slag for Sociologisk Databank.
/Christian
Jeg ved ikke hvilke muligheder du har for at behandle statistiske data. Men det kan være du kan bruge Levekårsundersøgelsen: http://databank.soc.ku.dk/dataoversigt/levekaar/. Så skulle der også være slået et slag for Sociologisk Databank.
/Christian
Ville da lige sige tak for hjælpen, det fik jeg vist ikke gjort den gang. Var nok lidt stresset! Men mange tak!
Hej Maria
Hvis du ud over det statistiske materiale har brug for egnet litteratur, kan jeg varmt anbefale "Reproduktionen" af Pierre Bourdieu og Jean-Claude Passeron.
Bogen giver et kvalificeret sociologisk bud på, hvem der reelt kan opnå en højere uddannelse. Den er skrevet med baggrund i det franske uddannelsessystem, men lader sig velvilligt overføre til danske forhold. Den er efter min mening fremragende, hvis man vil forstå argumentet for, at social ulighed skabes af statens (ud)dannelsesinstitutioner.
Prøv evt. også at søge i Center for alternativ samfundsanalyse www.casa-analyse.dk, evt. i de sociale årsrapporter. Du kan også forsøge dig med det social- og uddannelsespolitiske felt. Der findes vedr. Lov om læreplaner en del argumentation for indførelsen, der netop sigter på at nedbringe den negative sociale arv. Det må betegnes som en officiel erkendelse af, at problemet er nugældende.
God fornøjelse med opgaven.
Mvh. Christina
Hvis du ud over det statistiske materiale har brug for egnet litteratur, kan jeg varmt anbefale "Reproduktionen" af Pierre Bourdieu og Jean-Claude Passeron.
Bogen giver et kvalificeret sociologisk bud på, hvem der reelt kan opnå en højere uddannelse. Den er skrevet med baggrund i det franske uddannelsessystem, men lader sig velvilligt overføre til danske forhold. Den er efter min mening fremragende, hvis man vil forstå argumentet for, at social ulighed skabes af statens (ud)dannelsesinstitutioner.
Prøv evt. også at søge i Center for alternativ samfundsanalyse www.casa-analyse.dk, evt. i de sociale årsrapporter. Du kan også forsøge dig med det social- og uddannelsespolitiske felt. Der findes vedr. Lov om læreplaner en del argumentation for indførelsen, der netop sigter på at nedbringe den negative sociale arv. Det må betegnes som en officiel erkendelse af, at problemet er nugældende.
God fornøjelse med opgaven.
Mvh. Christina
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension