Med Honneth på arbejdspladsen
Jeg undrer mig over om Honneth kan bruges til at skisere forholdet mellem leder og medarbeder på arbejdspladsen og hvordan konflikter i dette forhold kan medfører stress. Kan man tale om at ledelsen krænker medarbejderen når lederen i stigende grad bruger management som ledelse, i en proffesion som f.eks folkeskolelærer?
Det kan du sagtens. Honneth har sågar selv skrevet om det i et essay, der hedder "Recognition as Ideology" - mange af pointerne kan du høre denne lydfil fra Sociologforeningens hjemmeside: http://sociologi.dk/mm.asp?s=lydfiler
mvh Lars
mvh Lars
Hej Lars
Tusind tak for hjælpen. Det er fantastisk at kunne hente noget sparring et sted som her:o)
Den omtalte lydfil, er det den hvor Honneth selv giver en lektion? jeg kommer nemlig frem til en side med mange forskellige lydfiler.
Artiklen eller essayet forsøger jeg i øjelikket at finde frem til - ved du hvor det er udgivet?
Endnu en gang tusind tak for hjælpen.
Sommer79
Tusind tak for hjælpen. Det er fantastisk at kunne hente noget sparring et sted som her:o)
Den omtalte lydfil, er det den hvor Honneth selv giver en lektion? jeg kommer nemlig frem til en side med mange forskellige lydfiler.
Artiklen eller essayet forsøger jeg i øjelikket at finde frem til - ved du hvor det er udgivet?
Endnu en gang tusind tak for hjælpen.
Sommer79
Hej igen
Jeg har lige et afklarende spørgsmål, i forhold til forståelsen af anerkendelsesteorien og dens operationalisering i forhold til den konflikt der opstår mellem ledelse og medarbejder, når der ikke arbejdes mod et fælles mål. F.eks. er ledelsen orienteret mod mål og resultater, mens medarbjederne er fokuseret på processen og kvaliteten i arbejdet.
Kan man om ovenstående sige, at Kampen om anerkendelse af individuelle og kollektive egenskaber og præstationer i arbejdet, tager afsæt i en manglende fælles værdihorisont? Denne værdihorisont bruger Honneth på samfundsplan, men kan den overføres til en virksomhed?
Endnu en gang på forhånd tak for hjælpen!
Jeg har lige et afklarende spørgsmål, i forhold til forståelsen af anerkendelsesteorien og dens operationalisering i forhold til den konflikt der opstår mellem ledelse og medarbejder, når der ikke arbejdes mod et fælles mål. F.eks. er ledelsen orienteret mod mål og resultater, mens medarbjederne er fokuseret på processen og kvaliteten i arbejdet.
Kan man om ovenstående sige, at Kampen om anerkendelse af individuelle og kollektive egenskaber og præstationer i arbejdet, tager afsæt i en manglende fælles værdihorisont? Denne værdihorisont bruger Honneth på samfundsplan, men kan den overføres til en virksomhed?
Endnu en gang på forhånd tak for hjælpen!
Det er den nederste lydfil du skal have fat i. Jeg kan ikke huske, hvad den bog hedder, hvor essayet indgår - prøv at google det...
Det er den her bog: http://www.cambridge.org/us/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521864459
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension