Luhmanns systemer og binære koder
HI
Jeg er interesseret i Luhmanns systemteori specielt i forhold til empirien. Delsystemerne i det sociale system er baseret på binære koder, meden indbygget præference. Endvidere taler Luhmann om højt integreret eksklusion, så eksklusion fra´ét system vil medføre større sandsynlighed for at blive ekskluderet fra andre systemer. Men eksklusion fra nogle systemer er vel positivt? fx er det vel positivt at blive udelukket fra sundhedssystemet hvis dette baserer sig på koden sund/rask? eller kan man snakke om at sundhedssystemet baserer sig på en anden kode? det giver jo ik så meget mening ifht den højt integrede eksklusion at eksklusion fra nogle systemer medfører INklusion i andre?
Håber der er nogle der kan give mig spørgsmål på disse svar.
MVH
Jeg er interesseret i Luhmanns systemteori specielt i forhold til empirien. Delsystemerne i det sociale system er baseret på binære koder, meden indbygget præference. Endvidere taler Luhmann om højt integreret eksklusion, så eksklusion fra´ét system vil medføre større sandsynlighed for at blive ekskluderet fra andre systemer. Men eksklusion fra nogle systemer er vel positivt? fx er det vel positivt at blive udelukket fra sundhedssystemet hvis dette baserer sig på koden sund/rask? eller kan man snakke om at sundhedssystemet baserer sig på en anden kode? det giver jo ik så meget mening ifht den højt integrede eksklusion at eksklusion fra nogle systemer medfører INklusion i andre?
Håber der er nogle der kan give mig spørgsmål på disse svar.
MVH
Hi Kurt
Jeg forstår ikke hvilken empiri du hentyder til?
Sundhedssystemet beskæftiger sig med koden rask / ikke rask. Hvis det er rask/sund er der ikke nogen forskel, det er disse Luhmann taler om. Så det er hvad der udgør forskellen du skal fokusere på, og hvad det er der bestemmer denne forskel, om noget er rask eller ikke rask.
MVH
Jeg forstår ikke hvilken empiri du hentyder til?
Sundhedssystemet beskæftiger sig med koden rask / ikke rask. Hvis det er rask/sund er der ikke nogen forskel, det er disse Luhmann taler om. Så det er hvad der udgør forskellen du skal fokusere på, og hvad det er der bestemmer denne forskel, om noget er rask eller ikke rask.
MVH
ja undskyld det var en skrivefejl - selvfølgelig er det koden syg/rask. det er bare empriri som i virkeligheden. altså hvis man skulle analysere egentlige delsystemer i det sociale system. Studier viser at der er ulighed i sundhed alt afhængigt af hvilket samfundslag man tilhører. altså vil velstillede have bedre helbred end mindre velstillede. Men det løser stadig ikke problemet med højt integreret eksklusion? altså eksklusion (eller marginal inklusion) i det økonomiske system som i værende fattig/ingen penge have, vil medføre INklusion i sundhedssystemet??? det passer jo ikke med den højt integrede eksklusion??
MVH
MVH
Hi igen
Hvilket studium går du på?
sundhed?
økonomi?
Samfund?
???
Det ville gavne for at vide hvor du gerne vil hen:)
MVH
Hvilket studium går du på?
sundhed?
økonomi?
Samfund?
???
Det ville gavne for at vide hvor du gerne vil hen:)
MVH
ja selvfølgelig - det er samfundsfagligt.
Det er et studie af ulighed i sundhed og reproduktion af denne.Derfor er det relevant for mig at få defineret sundshedssystemet, som Luhmann ville se på det. Det der er pointen er at individer med lav uddannelse og lav indkomst ofte vil have et dårligere helbred end de med høj uddannelse og indkomst. Derfor kunne man jo ifht Luhmann snakke om at eksklusion fra uddannelsessystemet medfører en form for eksklusion (eller bare marginal inklusion) i det økonomiske samfund. men nu er mit problem at dette så vil medføre en INklusion i sundhedssystemet hvis dette baserer sig på inklusion af de syge. og dette passer jo ikke med det om højt integreret eksklusion???
håber jeg har gjort mig selv klar den gang...?
Det er et studie af ulighed i sundhed og reproduktion af denne.Derfor er det relevant for mig at få defineret sundshedssystemet, som Luhmann ville se på det. Det der er pointen er at individer med lav uddannelse og lav indkomst ofte vil have et dårligere helbred end de med høj uddannelse og indkomst. Derfor kunne man jo ifht Luhmann snakke om at eksklusion fra uddannelsessystemet medfører en form for eksklusion (eller bare marginal inklusion) i det økonomiske samfund. men nu er mit problem at dette så vil medføre en INklusion i sundhedssystemet hvis dette baserer sig på inklusion af de syge. og dette passer jo ikke med det om højt integreret eksklusion???
håber jeg har gjort mig selv klar den gang...?
Hej Kurt
Jeg er stadig interesseret i at høre om din tese. Som du skriver, er din pointe at individer med lav uddannelse og lav indkomst ofte har et dårligere helbred, end dem som er højt uddannet.
Mit spørgsmål er så, hvordan vil du bruge Luhmann til at løse din tese. Du skal nok finde ud af hvor din tese stammer fra, og inddrage det. Men hvis det er din tese, må du forklare hvorfor du er nået frem til den tese, også vil fremstillingen af opgaven se markant anderledes ud end det du lægger vægt på her.
Luhmann kan bruges i mange sammenhænge, men det er vigtigt at du ved hvad og hvordan du vil bruge hans tekster, som er meget omfattende.
Hvilket begreber ønsker du at bruge, til at analysere dig frem til din tese?
MVH
Jeg er stadig interesseret i at høre om din tese. Som du skriver, er din pointe at individer med lav uddannelse og lav indkomst ofte har et dårligere helbred, end dem som er højt uddannet.
Mit spørgsmål er så, hvordan vil du bruge Luhmann til at løse din tese. Du skal nok finde ud af hvor din tese stammer fra, og inddrage det. Men hvis det er din tese, må du forklare hvorfor du er nået frem til den tese, også vil fremstillingen af opgaven se markant anderledes ud end det du lægger vægt på her.
Luhmann kan bruges i mange sammenhænge, men det er vigtigt at du ved hvad og hvordan du vil bruge hans tekster, som er meget omfattende.
Hvilket begreber ønsker du at bruge, til at analysere dig frem til din tese?
MVH
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension