Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Hjælp til Bourdieu (bare en af mange, I know)

Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Har altså brug for en Bordieu ekspert her ;) Jeg har skevet bachelor om de økonomiske nedskæringer kontra pædagogs faglighed. Har brugt Bourdiue til konstruktionen af det pædagogiske felt samt ananlyse af de magtkampe der gør sig gældende her. Jeg vil i mit oplæg til eksamen, gerne komme med et "løsningsforslag". Jeg vil starte med en forklaring af hvorfor nogle pædagoger er imod de nye politsiske tiltag som f. eks læreplaner, her vil jeg forsøge at finde svar ved hjælp af Bourdieus doxa, men kan man det???
Jeg tænker at kravene om dokumentation er med til at synliggøre dele af doxa, som nogle pædagoger forsøger at fastholde, men hvorfor forsøger de at fastholde og kan man overhovedet bruge dette eksempel?
Skrevet d. 22.01.2008 af Sørland
Der er noget, der knirker i din argumentation. Hvis doxa er de regler og rammer i et felt, som deltagerne tager for givet passer begrebet dårligt på en gruppes bevidste kamp for dens interesser - med mindre du vil hævde, at gruppens interesser bare skyldes en ureflekteret traditionalisme.
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Men der er vel ingen der siger at det er bevidst at man som pædagoger vil forsøge at fastholde doxa? Eller er det mig der fuldstændig har misforstået?
Skrevet d. 22.01.2008 af Lzp
Hej Knold,

Jeg må tilkendegive at jeg ikke umiddelbart ser Bourdieus doksa begreb så anvendeligt i denne sammenhæng om pædagogers indædte idealistiske kamp for at bibeholde traditioner... eller hvad mente du?

Fx kan du reflektere lidt over om de overhovedet vil beholde den samme usynlige arbejdsstruktur (som de sidste årtier) eller om de faktisk gerne vil have læreplaner blot med flere resurser tilført. Er læreplaner ikke en synliggørelse af et undervurderet felt? jovist!

Det lyder lidt til, at du skyder pædagoger i skoen, at de ikke vil følge med udviklingen og samfundets krav og at de ikke kan/vil synliggøre deres profession. Dette aspekt kan i væreste tilfælde få dig til at fremstå ureflekteret og fordomsfuld i en eksamssituation, hvilket jeg ikke tror er din hensigt.


Du kan fx også vælge at se på en pædagogs habitus (samt kultures habitus) og hvilke evner en pædagog skal besidde for, at implementere fx læreplaner i den pædagogiske praksis på en frugtbar måde. Hvilke krav stiller det til en pædagog, at ændre arbejdsgang? Se fx på refleksion indenfor det pædagogiske felt, hvad skal der til for at skabe dynamik og udvikling en en måske fastlåst kultur (som du umidelbart fremstiller den)? Jeg kan her kun bifalde til Luhman og blinde pletter & iagttagelse af 2. orden.

Forhold dig evt. mere nuanceret til pædagoger, det er en sikker dræber at stille en hel kultur i en fastlåst udokumenteret position :) Håber du kan gennemskue hvad jeg mener, ellers skriv igen.

held og lykke fra
Lotte, pædagog anno 2008 ;)
og som synes læreplaner er helt i orden :)

At holde fast i Doksa ubevidst? Er vi så ikke ovre i Habitus, at agere udfra den person man er og skabe balance mellem det indre og ydre? ;)
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Jeg tror du misforstår mig en anelse, der kan vel ikke herske tvivl om, at ikke alle pædagoger var lige glade for læreplanerne da de blev indført? hvorfor var de så ikke det? Det jeg vil frem til er ; at dokumentation kan føre noget godt med sig, nemlig en synliggørelse af vores faglighed, som jeg mener er vigtig for at højne professionens status i samfundet, omend vise omverdenen at det er et vigtig arbejde vi gør som pædagoger og det kan /gør vi fordi vi har nogle kompetencer, der tildels er erhvervet gennem teori, praksis og tilllige vores egen person, der gør os i stand til det. Jeg mener ikke at vi er gode nok til at synliggøre vores faglighed, og til grund for dette, ligger måske det komplekse i vores faglighed, nemlig en personlig dimmension, der gør at fagligheden er svær at redegør for.
Skrevet d. 22.01.2008 af Lzp
Hmm, ok... Mener du og dette er bare et opklarende spørgsmål så jeg kan forstå dig bedre; At fordi pædagoger har den personlighed de har, er det svært at synliggøre fagligheden?

- At personligheden står i vejen for fagligheden?

:)

Skrevet d. 22.01.2008 af Lzp
Er det kun dokumentation der kan opgradere pædagogers status? Bare et opklarende spørgsmål :)
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Nej, jeg mener absolut ikke at personligheden står i vejen, slet ikke den er en vigtig del af vores faglighed, men jeg mener at den måske kan være svær at synliggøre.
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Og du har helt ret i det med Luhmann og "de blinde pletter", men jeg ved ikke nok om ham og tør måske heller ikke at inddrage en ny teoretiker.
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Nej det er det ikke, men jeg mener at dokumentation kan ved med til at synliggøre vores praksis
Skrevet d. 22.01.2008 af Lzp
Pyhaa.. ok, du vil gerne vise at dokumentation er noget godt :) Hvem siger at det ikke er godt da? Det jeg mener er, at du vil fremhæve noget (at dokumentation er en god ting) det forudsætter jo selvfølgelg at du mener at dokumentation er ilde set blandt pædagoger, for hvis ikke den er det, hvorfor så slå et slag for den :)

Jeg tror de fleste pædagoger er enige med dig i, at dokumentaion er en væsenlig del af vores profil, men at timerne går fra vores klienter/børn/bruger osv og det er det som er problemet med dokumentation.

Hvorfor er den pædagogiske profession usynlig og hvorledes ændre man dette?

Umiddelbart synes jeg ikke Borurdieu er den aller bedste at bruge her, du kan evt. overveje at anvende ham sammen med en teoretiker mere. Men hvis du vil, så brug Habitus begrebet til at forklare den enkelte pædagogs ageren og kulturens sammenhæng. Et løsnings forslag kunne være [i][u]hvordan [/u][/i]man bryder dette mønster indefra ( altså hos den enkelte pædagog, i en institution og i kulturen i det hele taget). Her vil Luhman altså være oplagt, ifht. forstyrrelser/irritation. Måske kan du bruge Habermas system og livsverden hvis ikke du er så tryg ved Luhman.

Dokumentation er som du selv siger, blot en biting i forhold til synliggørelse af professionen, hvem ser dokumentationen? Hvem er det der skal synliggøres overfor? og hvorfor?

Jeg tror du skal starte med professionens identitet, selvforståelse og formål :) alt det indefra.

God fornøjelse, det er rigtigt spændende
Hilsen
Lotte
Skrevet d. 22.01.2008 af Lzp
Det jeg mener er, at pædagoger selv er udenom at de er undervurderet :). Det er sket de sidsta 3 årtier og nu betales prisen for den passvitet.

Der skal udarbejdes og udvikles en mere videnskabelig og klarer profil og ikke profilleres med de klagesange vi altid hører, fx strejker.

Det sker kun hvis pædagoger tør at anvende alt det der læres på seminarierne, bruge fagudtryk, inddrage andre videnskaber, tværfagligt samarbejde, at man står op og viser at man er stolt af faget osv osv. Ændringerne skal ske hos den enkelte, så kommer resten.
Men det tager tid, masser af tid.

:)

Men det jo bare mine bud. Der er sikkert flere. Men refleksion over egen praksis er for mig den eneste udvej af bunden af hierakiet.

Held & lykke med din eksamen.
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Jamen du har helt ret. Jeg har i opgaven brugt Habitusbegrebet, samt mange af hans andre begreber til at belyse det pædagogiske felt og profesionen. Nu skal jeg så gerne have et oplæg til eksamen, men min hjerne er efterhånden ved at være noget udvandet, hvis du forstår ;)
Jeg må indrømme, at bruge Luhmann og de "blinde pletter" lyder som en god idé, jeg er bare ikke så meget hjemme i ham. Men jeg tror at jeg vil forsøge at finde noget om ham, skal dog op på fredag, så tiden er knap ;)
Skrevet d. 22.01.2008 af Lzp
Prøv den her. http://presse.uvm.dk/nyt/pm/profil.pdf
Bourdieus habitus
________________________

Hvis du kan og når det og orker det:
Luhmans forstyrrelser (hvad skal der til for at et system reflekterer konstruktivt)

eller

Habermas. system og livsverden (den vil måske funke bedst med linket og bourdieu)

Jeg kender godt det med at hjernen er flad, som om man ikke kan lære mere eller huske noget af det man læser.

God fornøjelse.
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Jeg har nok formuleret mig helt forkert, fordi det du skriver i dit sidste indlæg er præcis det jeg mener ;)) Må være træt.
Kunne du uddybe mere omkring de blinde pletter?
Skrevet d. 22.01.2008 af Knold100
Linket til pædagogens kompetenceprofil?
Skrevet d. 26.01.2008 af Sørland
Det er ikke let at kombinere Bourdieu og Luhmann - især ikke fordi Bourdieu udtrykkeligt lægger afstand til systemteori og Luhmann omvendt afviser en række af de præmisser, som ligger til grund for Bourdieus praxeologi. De to teorier kan måske benyttes til at belyse forskellige sider af temaet - for eksempel Luhmann om det pædagogiske systems autopoiese, og Bourdieu om kapitalformer og habitusdannelse i det pædagogiske felt.
Skrevet d. 27.01.2008 af Knold100
Hejsa, mange tak for hjælpen, er nu færdig som pædagog og det hele gik ganske udemærket, så tak ;)

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay