Før-efter effektanalyse på ordinale variable
Hej alle,
Jeg er ved at lave en effektevaluering af en uddannelse. Evalueringen bygger på en spørgeskemaundersøgelse, hvor personerne tilmeldt uddannelsen har besvaret et baselinespørgeskema umiddelbart før de påbegyndte uddannelsen, og et opfølgningsspørgeskema 4 måneder efter de havde gennemført uddannelsen. En stor del af effektmålene i spørgeskemaerne er på ordinalt niveau, så jeg vil høre, om der er nogen der ved, om og i så fald hvordan man tester, om der er en signifikant effekt af uddannelsen, dvs. om der er en signifikant forskel på respondenternes svar før og efter uddannelsen?
Eller er man nødt til at nøjes med at sammenligne respondenternes fordelinger før og efter uddannelsen på de enkelte effektmål , og således beskrive, om der ser ud til at være sket en ændring?
Mvh Quasimodo
Hej Q,
Det lyder spændende. Der er flere muligheder. Inden jeg nævner dem, vil jeg lige kommentere på "effektevalueringen". Der er tale om en før-efter sammenligning i dit tilfælde. Devisen er i effektevaluering, at en før-efter-måling ikke siger noget om "effekten" af en uddannelse (eller bredere, en intervention). Man har brug for en kontrolgruppe, der ikke kommer i uddannelse (ikke får interventionen), for at kunne se, om dem, der kom i uddannelse udviklede sig anderledes end dem i kontrolgruppen, der ikke kom i uddannelse. Man kan vise, at pga. "regression-to-the-mean" vil man næsten altid finde forskelle i en før-efter-måling; og det siger desværre intet om effekten af uddannelsen.
Når det er sagt, så er det et godt spørgsmål med ordinale variable. Jeg ville starte med at sammenligne gennemsnit bare for at se, om der er noget. En anden mulighed vil være at lægge data op som paneldata og så køre en ordinal regressionsmodel (fx en ordinal logistisk regression), hvor du har uddannelsen-variablen med som en binær variabel, der går fra 0 til 1 fra før og efter. Hvis estimatet er signifikant, så er der en forskel. Her skal du tage højde for, at individerne er observeret to gange, ellers får du for små standardfejl. Det kan man gøre i fx Stata ved at bruge optionen -cluster-.
mvh
Kristian
Det lyder spændende. Der er flere muligheder. Inden jeg nævner dem, vil jeg lige kommentere på "effektevalueringen". Der er tale om en før-efter sammenligning i dit tilfælde. Devisen er i effektevaluering, at en før-efter-måling ikke siger noget om "effekten" af en uddannelse (eller bredere, en intervention). Man har brug for en kontrolgruppe, der ikke kommer i uddannelse (ikke får interventionen), for at kunne se, om dem, der kom i uddannelse udviklede sig anderledes end dem i kontrolgruppen, der ikke kom i uddannelse. Man kan vise, at pga. "regression-to-the-mean" vil man næsten altid finde forskelle i en før-efter-måling; og det siger desværre intet om effekten af uddannelsen.
Når det er sagt, så er det et godt spørgsmål med ordinale variable. Jeg ville starte med at sammenligne gennemsnit bare for at se, om der er noget. En anden mulighed vil være at lægge data op som paneldata og så køre en ordinal regressionsmodel (fx en ordinal logistisk regression), hvor du har uddannelsen-variablen med som en binær variabel, der går fra 0 til 1 fra før og efter. Hvis estimatet er signifikant, så er der en forskel. Her skal du tage højde for, at individerne er observeret to gange, ellers får du for små standardfejl. Det kan man gøre i fx Stata ved at bruge optionen -cluster-.
mvh
Kristian
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension